Strona główna
Dieta
Tutaj jesteś
Dieta Siemię lniane - na co pomaga?

Siemię lniane – na co pomaga?

Data publikacji 7 maja, 2024

Ponadczasowe, obok oleju rzepakowego czy ryżowego, siemię lniane zyskuje na popularności jako naturalny suplement diety wzbogacający organizm o niezbędne składniki odżywcze. Zapraszam do lektury, która rzetelnie opowie Ci o tym, jak działa i na co pomaga siemię lniane.

Co to jest siemię lniane?

Siemię lniane to nasiona rośliny nazywanej lnu włóknistym – gatunku z rodziny lnowatych, który ceniony jest nie tylko za swoje włókna, ale przede wszystkim nasiona stanowiące prawdziwy pokład wartości odżywczych. Znane i wykorzystywane od wieków, posiada szerokie spektrum zastosowania – od kulinarnego, przez kosmetyczne, na leczniczym kończąc. Zasługuje na miano jednego z najważniejszych darów natury.

Jakie składniki odżywcze zawiera siemię lniane?

Siemię lniane to prawdziwa skarbnica składników odżywczych – białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika, witamin i minerałów. Wartym podkreślenia jest fakt, że zawiera więcej korzystnych dla zdrowia kwasów Omega-3 niż popularne ryby morskie, zaś zawartość lignanów przewyższa inne rośliny pokarmowe aż o 100-800 razy. Przyjrzyjmy się bliżej, co kryje w sobie to niewielkie, ale jakże wartościowe nasionko.

Witaminy i minerały

Siemię lniane jest bogatym źródłem wielu niezbędnych dla naszego organizmu witamin i minerałów. Zawiera kompleks witamin B, a szczególnie dużo witaminy B1, B6 oraz folianów – niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, prawidłowego wzrostu i rozwijania się kwasów nukleinowych. Obecność witaminy E, znanego antyoksydantu, wspiera nasz układ odpornościowy i organizm w walce z wolnymi rodnikami. Siemię lniane to także źródło wielu minerałów – magnezu, fosforu, żelaza, cynku, wapnia oraz manganu. Każdy z nich pełni w naszym organiźmie istotne funkcje, wpływając na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie wiele tkanek i narządów.

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasów omega-3, omega-6 i omega-9 w siemieniu lnianym jest niezwykle wysoka i ma fundamentalne znaczenie dla zdrowia człowieka. Kwasy Omega-3, zwane również kwasami tłuszczowymi EPA i DHA, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu, serca, stawów a nawet oczu. Pomagają też regulować poziom cholesterolu i mają działanie przeciwzapalne. Nienasycone kwasy tłuszczowe są kluczowym elementem diety wspomagającej zdrowie serca, układu naczyniowego i mózgu.

Siemię lniane jako wsparcie dla zdrowia?

Moc siemienia lnianego jako wsparcie dla zdrowia nie da się przecenić. Regularne spożywanie tego nasienia wspomaga funkcjonowanie układu pokarmowego – reguluje pracę jelit, zapobiega zaparciom i pomaga zwalczyć choroby układu pokarmowego, takie jak wrzody czy choroba Leśniowskiego-Crohna. Zawarte w siemieniu lnianym kwasy tłuszczowe pomagają obniżać poziom złego cholesterolu LDL, co osłania nas przed chorobami sercowo-naczyniowymi.

Ponadto, siemię lniane ma korzystny wpływ na skórę – reguluje wydzielanie sebum, pomaga zwalczać stany zapalne skóry, np. trądzik. Dzięki zawartości lignanów, które są fitoestrogenami, siemię lniane może pomagać w łagodzeniu objawów menopauzy i regulacji cyklu miesiączkowego u kobiet.

W jaki sposób można spożywać siemię lniane?

O ile surowe siemię lniane jest trudne do strawienia, o tyle możemy je mielić lub spożywać w postaci płynnej, jako olej lniany. Możemy dodawać go praktycznie do każdej potrawy – śniadaniowych płatków, deserów, sałatek czy jako dodatek do chleba czy twarogu. Siemię lniane w postaci zmielonej czy oleju powinno być przechowywane w szczelnie zamkniętym opakowaniu w lodówce, aby nie utracić swoich wartości odżywczych. Warto dodać, że siemię lniane znajduje zastosowanie również w kosmetyce, jako składnik maseczek do twarzy i włosów czy naturalnych odżywek.

Podsumowując, siemię lniane to prawdziwa skarbnica wartościowych składników odżywczych, które mają ogromny wpływ na nasze zdrowie. Warto więc włączyć je do swojej codziennej diety i cieszyć się lepszym samopoczuciem i zdrowiem. Pamiętajmy jednak, że jak każdy produkt, siemię lniane również powinno być spożywane z umiarem.

Co jeść przy hashimoto?

Redakcja borpince.pl

Jesteśmy pasjonatami zdrowia, diety oraz kultury. Na naszym blogu dzielimy się sprawdzonymi poradami w tych tematach.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?