borpince.pl

Blog tematyczny o winie i dobrym jedzeniu.

Dieta

Dieta bezglutenowa co jeść?

Dieta bezglutenowa co jeść?

Dobra dieta powinna być różnorodna, pełna niezbędnych składników odżywczych i przede wszystkim dostosowana do potrzeb organizmu. Dieta bezglutenowa to sposób żywienia, który w ostatnich latach zyskał na popularności nie tylko wśród osób z celiakią, ale także tych, którzy z różnych przyczyn chcą wyeliminować gluten z diety.

Znaczenie diety bezglutenowej

Dieta bezglutenowa jest koniecznością dla osób cierpiących na celiakię oraz alergię na gluten, ale również może być stosowana przez osoby zmagające się z nietolerancją pokarmową lub problemami z układem pokarmowym. Gluten to proteinowy składnik wielu zbóż, który może powodować alergie lub reakcje nietolerancji. Wyeliminowanie go z diety może przynieść wiele korzyści zdrowotnych, takich jak poprawa trawienia, eliminacja bólów brzucha, zredukowanie stanów zapalnych czy poprawa samopoczucia.

Najlepsze źródła bezglutenowych białek

Choć gluten jest często obecny w produktach bogatych w białko, istnieje wiele bezglutenowych źródeł tego makroskładnika. Do najważniejszych z nich należą:

  • mięso – kurczak, wołowina, cielęcina, indyk, ryby;
  • jaja – stanowią doskonałe źródło białka oraz wielu witamin i minerałów;
  • rośliny strączkowe – soczewica, ciecierzyca, fasola, groch;
  • orzechy i nasiona – na przykład łodygowe nasiona quinoa, które są jednym z najbardziej białkowych produktów roślinnych, a także orzechy nerkowca, migdały czy nasiona chia;
  • tofu i inne produkty sojowe.

Oczywiście warto pamiętać, aby zwracać uwagę na etykiety, gdyż nawet produkty, które naturalnie nie zawierają glutenu, mogą być zanieczyszczone podczas procesu produkcji.

Bezglutenowe produkty zbożowe – jakie wybrać?

Produkty zbożowe są podstawą większości diet, dostarczając organizmowi niezbędnej energii. Szczęśliwie, wiele z nich naturalnie nie zawiera glutenu:. Do bezglutenowych zbóż należą:

  • ryż – zarówno biały, jak i brązowy;
  • gryka – mimo nazwy, to nie jest zboże, ale doskonale odżywia i jest bogatym źródłem białka;
  • amarantus (szarłat) – doskonałe źródło białka roślinnego, ma także wysoką zawartość błonnika;
  • jagody – możemy wykorzystać różne odmiany tego gatunku, na przykład pseudozboża takie jak quinoa;
  • rycynus – znany też jako kasza kukurydziana;
  • proso.

Często do bezglutenowych produktów zbożowych zaliczają się również ziarna słonecznika, siemie lniane czy nasiona chia.

Zdrowe przepisy na bezglutenowe posiłki

Dieta bezglutenowa nie oznacza wcale, że musimy rezygnować z ulubionych potraw czy smacznych przekąsek. W wielu przepisach mąkę pszenną można zastąpić mąką bezglutenową, taką jak mąka z ryżu, kukurydzy czy gryki. Do przykładowych dań, które możemy przyrządzić w kuchni bezglutenowej, należą:

  1. Pizza na bazie mąki ryżowej – z dodatkami według uznania;
  2. Naleśniki z mąki gryczanej – zarówno w wersji słodkiej, jak i wytrawnej;
  3. Chleb z mąki jaglanej – zdrowsza alternatywa dla białego chleba;
  4. Bezglutenowe muffiny – na bazie mąki kokosowej czy migdałowej.

Dieta bezglutenowa może być więc bardzo różnorodna, smaczna i pełnowartościowa, a przy tym dostosowana do potrzeb naszego organizmu.

Udostępnij